FOLLOWERS

Sunday, October 4, 2009

Nasi Daging @ Nasi Bukhari

Hari Jumaat lalu, saya memasak Nasi Daging, Dalca dan Air Asam untuk suami dan anak-anak. Dah lama juga tak masak Nasi Daging ni. Saya belajar dari ibu saya. Sangat mudah untuk memasak menu Nasi Daging ni sebab ramuan rempah saya beli dari gerai FAMA berdekatan dengan rumah saya, keluaran IMAN..tetapi cara penyediaannya pulak saya tidak copy 100% dari yang tertulis di belakang peket rempah tersebut. Saya tambah sedikit bahan-bahan lain untuk mendapatkan Nasi Daging yang menyelerakan..kalau kawan-kawan nak cuba resepi saya ni dipersilakan...




NASI DAGING @ NASI DAGING (6 orang makan)

Bahan-bahan tumisan:
1 peket rempah Nasi Daging (saya guna IMAN - dibancuh dengan air menjadi paste)
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang kulit kayu manis
3 biji cengkih
1 kuntum bunga lawang
Sedikit halia dihiris halus
Daun pandan disimpul
Minyak masak untuk menumis

Lain-lain bahan:
2 1/2 cawan beras, dibasuh dan ditoskan
1/2 kg daging tempatan, dihiris sebesar kotak mancis dan direbus *
* Air rebusan daging
1/4 susu cair Ideal

Cara Penyediaan:
1. Tumis bahan-bahan tumisan di dalam periuk
2. Masukkan paste rempah nasi daging, kacau hingga serata.
3. Masukkan susu cair, kacau lagi.
4. Masukkan daging, kacau hingga bahan-bahan tadi menyerap dalam daging.
5. Masukkan beras, kacau hingga rata.
6. Akhirnya, masukkan air rebusan daging hingga melepasi beras tadi (methodnya sama spt. kita memasak nasi)
7. Kecilkan api, tutup tudung periuk, biar nasi hingga masak.

TIPS:
Untuk mendapatkan nasi yang lembut, kita hendaklah sering mengacau nasi di dalam periuk kerana ia cepat menjadi kerak dan nasi pulak akan menjadi mentah di atas. Jika nasi mentah, tuang air rebusan daging ke dalam periuk tersebut dan kacau hingga rata)



DALCA

Bahan-bahan dikisar:
1 1/2 peket serbuk kari ayam / daging (saya suka cap Tarbus)
1 labu Bawang Besar
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Sedikit Halia

Bahan-bahan untuk tumisan:
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang kulit kayu manis
1 tangkai daun pandan, disimpul
sedikit daun kari @ daun karapole (utara)

Bahan-bahan sayuran
3 tangkai kacang panjang
3 biji kentang
1 biji karot
Sedikit daging ayam atau lembu

Lain-lain bahan:
2 keping asam keping
Santan pekat (saya selalu guna RM0.50 je dan ditambah sedikit air)
Sedikit Kacang Dal, direbus dengan sedikit minyak.

Cara Penyediaan:
1. Masukkan sedikit minyak di dalam periuk.
2. Tumis bahan-bahan tumisan tadi hingga naik bau.
3. Masukkan bahan-bahan yang dikisar, gaul rata, biarkan pecah minyak.
4. Masukkan daging ayam atau lembu, kacau rata.
5. Masukkan kacang dal, santan, kemudian masukkan bahan-bahan sayuran tadi.
6. Masukkan 2 keping asam keping
7. Masukkan garam dan perasa, perlahan api, biar sehingga mendidih.



AIR ASAM

Bahan-bahan untuk dikisar:

6 Tangkai cili padi (boleh tambah kalau suka pedas)
1 Tangkai cili merah
1 sudu belacan-dibakar dahulu
Sedikit air asam jawa
Gula, garam, perasa secukupnya.
1 biji tomato dihiris kecil-kecil
1 labu bawang besar berukuran sederhana dihiris nipis.

Cara Penyediaan:
1. Kisar semua bahan di atas kecuali tomato dan bawang besar
2. Masukkan ke dalam mangkuk.
3. Masukkan tomato dan bawang besar, satukan di dalam mangkuk.

Sedia untuk dihidangkan...

Seronok melihat suami dan anak-anak makan masakan yang saya buat ini..mereka tambah sampai 2, 3 pinggan...tapi menu ini tidak boleh disediakan selalu sebab kandungan kalorinya tinggi kerana berasaskan daging dan santan. Tapi sekali sekala mahu mencuba menu ini, dipersilakan...



4 comments:

Amyna said...

mieza...air asam tue mencecah selera lorr...

MIEZA said...

Ladybird, kalau nak sedap buatlah sendiri, mesti sedapkan air tangan kita sendiri..

MIEZA said...

Amyna, mari la makan sama..hehehe..

KELLY910 said...

pandainye sis mieza masak.. tapi kelly ni hanya pandai makan je..he..he..he.. tapi takpe boleh cuba kan sis..??

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin